The Colours of Million Memories


By: Ayah and Mama Niesreena

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 19-Dec-2005 00:00 Email | Share | Bookmark
The Wedding de Segamat

Berarak ke rumah Neezam
Pengapit Neezam, Isa, pengapit aku, adik...
 
 
Di atas pelamin
 
 
Bersama famili aku
Ditepung tawar ayah Neezam, Cikgu Mohd Noor
Mak mertua ku, Cikgu Zaliha
Posing skit....
 
 
 
Makan beradab
 
 
 
Kengkawan Neezam dari KUIM
Kengkawan Neezam dari KUIM
Antara tetamu yang datang
Aku
 
Aku dan adik
Aku dan Dayah
 
Abah (berbatik biru) dan kengkawannya
Joy
(Ps : Masih tak semua gambar yang telah diupload sebab ada problem skit. Dalam masa terdekat ni aku akan uploadkan lagi ok!)

Alhamdulillah majlis perkahwinan aku dan Neezam kat Segamat telah pun berlangsung dengan lancar, smooth, tanpa sebarang masalah...

Aku sampai kat Segamat sebelum hari majlis lagi. Mujur adik aku temankan aku. Kalau tak aku seganlah jugak. Masa sampai kat rumah Neezam, aku tengok pelamin dah siap terpasang dan yang uniknyer kat luar rumah Neezam ada tergantung 2 buah banner besar untuk majlis perkahwinan aku ni; serangkap pantun beserta dengan gambar aku dan Neezam sekeluarga. Tak pernah aku jumpa kat memana sebelum ni.

Malam hari Sabtu keluarga Neezam ada buat majlis tahlil. So, aku bantulah sesikit. Ramai jugak saudara mara Neezam yang datang. Masa ni lah aku mengambil peluang untuk berkenalan dengan diorang.

Hari Ahad, 18hb Disember 2005, hari majlis perkahwinan aku dan Neezam di pihak Neezam berlangsung. Majlis hari tu dimulakan dengan upacara khatam Quran untuk aku dan dua orang adik-adik ipar perempuan aku, Ireen dan Ira. Alhamdulillah, famili dan kengkawan daripada pihak aku dari KL sempat sampai sebelum majlis. Dua bas diorang datang dari KL. Pagi sebelum diorang sampai, aku dah berlinang air mata dah sebab ingatkan diorang tak sempat sampai sebelum upacara bermula. Puas Neezam dan adik-adik comfortkan aku tapi aku melalak jugak. Aku sedih sangat masa tu. Takut sangat diorang tak sempat sampai. Aku nak sangat keluarga aku ada di samping aku masa aku khatam. Nasib baik famili Neezam faham dan diorang tangguhkan upacara yang sepatutnya bermula pada pukul 10.30 pagi ke pukul 11.30 pagi. So, sempat jugak famili aku berada di samping aku masa aku khatam.

Pukul 12.30 tengahari majlis khatam selesai dan aku terus disolek mak andam. Warna tema majlis perkahwinan aku hari tu ialah warna hijau epal. Kalau kat KL hari tu aku pakai baju songket bunga tabur, kat Segamat aku pakai lace pulak. Neezam segak dengan baju melayu satin berwarna hijau epal, bersongket dan bertanjak.

Nak tahu apa yang special majlis kat Segamat? Hehehehehhehe…. Lepas siap bersolek, aku & Neezam ke masjid. Dari masjid kitorang diarak ke rumah Neezam dengan menaiki vespa! Bukan sebuah vespa tapi berbelas-belas buah! Bermacam-macam warna! Muahahahahaha… Pengalaman yang tak sumer orang rasa. Betul tak? Aku membonceng Neezam. Perasaan masa tu bercampur aduk; takut jatuh, segan, kelakar, seronok! Memang seronok sangat! Dengan menaiki vespa, kitorang pusing satu taman perumahan Neezam tu dan dihebohkan lagi dengan bunyi hon vespa-vespa yang lain. Sumer orang dalam rumah keluar untuk tengok. Muahahahhahaha… Malu naaa…

Sampai kat rumah Neezam, kitorang diarak masuk ke pelamin diiringi dengan bunyi kompang. Then kitorang ditepung tawar oleh famili dan saudara mara serta kengkawan kedua-dua belah pihak aku dan Neezam. Saudara mara Neezam memang ramai dan pihak aku yang datang dari KL pun ramai. Jadinyer upacara tepung tawar mengambil masa yang agak lama berbanding kat rumah aku dulu. Terharu aku tengok Neezam biler dia menitiskan air mata masa bersalaman dengan famili dia kat atas pelamin. Tak sangka, Neezam seorang yang emosional.

Setelah selesai upacara menepung tawar, majlis diteruskan pulak dengan upacara makan berdamai @ beradab. Masa tu aku memang lapar sangat! So, aku makan tak hengat!

Alhamdulillah majlis akhirnyer selesai. Tetamu pun dah ramai balik. Tapi kat satu sudut masih ada ramai lagi orang berkumpul sebab berkaraoke. Aku memang penat sangat masa tu tapi aku tetap gagahkan diri untuk melayan para tetamu yang datang. Tetiba aku terdengar satu suara bergema melalui speaker. Muahahhahaha… Suara Neezam. Dia nak berkaraoke?! Hehehehehe… Bleh ker Neezam menyanyi? Neezam dedikasikan lagu buat aku. Neezam nak nyanyi, dada aku plak yang berdebar-debar. Neezam menyanyikan lagu ‘Hingga Akhir Nanti (Alleycats)’. Neezam memang boleh nyanyi, suara pun sedap. Waaaaa… romantiknyer… Hehehhehehe… Tq abang!

Petang tu mak, abah dan adik-adik aku bertolak ke KL. Sedih tengok diorang pergi meninggalkan aku. Cuma aku tak nak mengeluarkan air mata kat depan famili aku dan jugak famili suami aku.

Alhamdulillah, bersyukur aku ke hadrat Allah s.w.t, akhirnya majlis yang kitorang rancang dalam masa kurang dari setahun ni dapat berjalan dengan lancar, tanpa sebarang masalah besar. Mungkin ada cacat cela kat memana, tapi tu sumer adat. Ye tak? Aku pun bersyukur sangat sebab cuaca pun ok sangat walaupun sekarang ni musim tengkujuh. Saudara-mara dan kengkawan aku dan Neezam pun ramai yang datang. Majlis yang sederhana tapi meriah.

Haaaaa… Lega dah… Lepas ni nak tunggu giliran saper plak kawin ek?

Ps : Kronier! Haaaa… jangan terkejut! Ada orang Kota Tinggi tu datang kat majlis kite bawak boyprennnnn… Senyap-senyap jer dia yer… Haaa… Tak lama lagi lah tu…



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net